✍هرآنچه بایستی در مورد بی اس آی (BSI) و روش ریست (Reset) BSI پژو ۲۰۶ را بدانید؟

زمان مطالعه: 5
ریست BSI پژو 206

BSI مخفف عبارت “Built-in Systems Interface” هست که توسط گروه PSA در سال ۲۰۰۰ میلادی معرفی شد.

به عبارت ساده، BSI  یک مرکز کنترل یا یک واحد اتصال داخلیه که امکان مدیریت و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ECU های یک اتومبیل رو ایجاد می کنه.

جعبه فیوز و یونیت بی اس آی (bsi) پژو ۲۰۶

وظیفه ساده سازی شبکه در عین پیچیدگی آن را بر عهده دارد. این یونیت اولین مورد کنترل تمام ادوات به وسیله واحد رایانه‌ای است که جز نظارت دقیق و مطمئن، چیزی مد نظر نیست.

دومین مسئله کمک به آسایش راننده و سرنشین خودرو است. این واحد قلب ساختار مالتی پلکس بوده و وظیفه اصلی را به عنوان سرور شبکه به عهده دارد. جهت دریافت مشاوره رایگان در مورد این یونیت با شماره تماسی که در انتهای مقاله درج شده است، تماس بگیرید.

ریست BSI پژو 206

📌مالتی پلکس (Multiplex) چیست و در سیستم بی اس آی چه نقشی دارد؟

به انتقال اطلاعات متنوع مرتبط با اجزای برقی (الکترونیکی) روی یک کانال DATA_BUS گفته می‌شود. bsi 206 گذرگاهی برای ارتباط سه bus مختلف بوده و این اطلاعات را بین کامپیوتر فرستنده تا گیرنده منتقل می‌کند.

bsi وظیفه فعال‌سازی و آماده باش سیستم van را نیز برعهده دارد و برق اصلی شبکه را نیز کنترل می‌کند. همچنین واسطه بین تجهیزات عیب‌یابی و ایسیوهایی است که به سیستم van متصل‌اند.

📌وظایف یونیت بی اس آی (BSI):

  • تامین برق اصلی شبکه و ارتباط بین دستگاه‌های عیب‌یاب و واحدهای کنترل الکترونیکی شبکه VAN
  • کنترل و مدیریت الکتریکی واحدهای کنترل الکترونیکی شبکه VAN
  • ارتباط بین واحدهای کنترل الکترونیکی موجود در شبکه VANو C

📌ساختار BSI

BSI دارای شکلی شبیه به یک جعبه فیوز و یا یک تابلو توزیع برقی داره. سوکتهای متصل شده به اون امکان انجام دو کار توزیع برق و انتقال داده بین خودش و تمام کنترل کننده ها یا ECU های متصل شده بهش رو برقرار می کنن. با میکروپروسسورهای تعبیه شده در خودش قادر به انجام این دو کار با سرعت بالا هست، طراحی هوشمند این مرکز همچنین قابلیت برقراری حق تقدم برای سیستمهای ایمنی رو در صورت لزوم داره. به عنوان مثال یک سیستم کنترل پایداری در زمان ترمزگیری شدید نسبت به ECU رادیو دارای حق تقدمه.

همچنین پروسسورها فعالیتهای روتین بیشتری رو به درخواست مصرف کننده عهده دار میشن. این درخواستها از طریق ای سی یوی بدنه که تجهیزاتی نظیر برف پاک کن یا چراغها رو مدیریت می کنه بوسیله راننده به BSI ارسال میشه.

📌اشتراک داده ها

با یک مثال مثل دریافت اطلاعات سرعت حرکت خودرو میشه به راحتی متوجه شد که چطور یک ورودی اطلاعات توسط ECU های متعددی برای کارکرد بهتر مورد استفاده قرار می گیره.

سرعت حرکت خودرو روی جاده توسط سنسورهای سرعت اندازه گیری شده و به واحد کنترل ABS ارسال میشه. سپس داده های جمع آوری شده از مسیر Data-Bus برای BSI ارسال میشن و کنترلهای مجموعه تولید و انتقال نیرو میتونن این داده ها رو در صورت نیاز درخواست کنن. همچنین این داده ها می تونن برای اجزای دیگری که حارج از شبکه نیرو قرار دارن نیز از طریق BSI ارسال بشن. زمانیکه سیستمهایی نظیر سیستم امنیتی، رادیو، ناوبری، ایرکاندیشن و تجهیزات دیگه می تونن مانند موتور، سیستم انتقال قدرت و ABS به این داده ها نیاز داشته باشن به سرعت اطلاعات از طریق Multiplex موجود قابل رویت خواهد بود.

 

📌اینترفیس تشخیص (DIiagnostic Interface)

با توجه به نقش مهم و مرکزی ایفا شده توسط BSI سلامت اون و کاکرد بهینه اون دارای اولین درجه اهمیت در عملکرد ماشینه. از دستگاه تشخیص اختصاص داده شده به این منظورها استفاده میشه:

  1. تشخیص عیب یا عیب یابی
    • با وجود تعداد زیاد اجزای متصل شده به BSI در زمان بروز ایراد تشخیص اینکه ایراد دقیقاً مربوط به کدام جز میشه کار بسیار سختیه. با بکار گیری یک تست سریال میشه محل دقیق عیب گزارش شده رو پیدا کرد. روشهای عملکرد عیب یاب BSI به این شرح هستند :
      • خواندن DTC جهت استخراج و پاک کردن کدهای خطا
      • فعال سازی اجزا مختلف جهت بررسی عملکرد اونها
      • پیکربندی سیستم جهت تایید اجزا
  2. پیکربندی سیستم
    • با تو جه به اینکه BSI تعداد زیادی ورودی و خروجی مربوط به قسمتهای مختلف خودرو رو پشتیبانی میکنه پیکربندی دقیق و برنامه ریزی دقیق پردازشگر الزامی است.اطلاعاتی نظیر اینکه خودرو دارای چه سیستمهای هشداری هست یا اینکه یک CD پلیر روی ماشین نصب شده یا اینکه ماشین دارای چرخهای ۱۵ یا ۱۶ اینچی هست مورد نیاز هستن. هر کدام از این اطلاعات که در طول دوران کارکرد خودرو دچار تغییر بشن می بایست این تغییرات در سیستم هم تغییر کنند. به عنوان مثال اگر شما یک سیتروئن با ۱۲ ماه کارکرد خریده باشید و بخواهید مه شکنهای سفارشی جلو رو روش نصب کنید باید تغییرات در سیستم ثبت بشن تا مه شکنها کار کنن.
  3. برنامه ریزی BSI بعد از تعویض
    • در صورت تعویض BSI باید اطلاعاتی مشابه اطلاعات زمان پیکربندی وارد شوند اما با اندکی تغییر. وقتی BSI جدید نصب شد، جزییات مهم مربوط به اتومبیل به سختی در آن برنامه ریزی می شوند، به عنوان یک مثال بسیار مهم میشه به VIN کد اشاره کرد.

📌دلایل ریست کردن BSI (جعبه فیوز داخل اتاق ۲۰۶)

  1. وجود خلل یا از کار افتادن ادوات داخلی
  2. از کار افتادن چراغ صندوق عقب
  3. از کار افتادن چراغ سقفی
  4. از کار افتادن چراغ های کوچک جلو و عقب
  5. از کار افتادن مه شکن جلو و عقب
  6. از کار افتادن کمپرسور کولر
  7. از کار افتادن در بازکن برقی صندوق عقب
  8. از کار افتادن چراغ چشمک زدن وسط داشبورد – فلاشر (چراق قرمز چشمک زن هنگام قفل شدن درب ها)

📌روش ریست کردن BSI پژو ۲۰۶:

  1. در خودرو را باز کرده داخل آن نشسته و در را میبندید.
  2. سوییچ را فقط داخل مغزی کرده و حرکتی نمیدهید(نمی پیچانید)
  3. حداقل ۳۰ ثانیه صبر میکنید تا به حالت استندبای برود.
  4. حالا در سمت راننده را باز میکنید.
  5. سوییچ را یکبار بطور کامل باز و سپس میبندید(خودرو را روشن نمیکنید و سوییچ را هم در نمیاورید)
  6. حالا اهرمهای برف پاک کن و راهنما را همزمان به سمت خودتان کشیده و نگه دارید تا صدای بوقی بشنوید(حدود ۳ ثانیه)
ریست BSI پژو 206

⚠️نکته:

در BSI با ورژن ۴۵.۰۲ ویژگی جدیدی اضافه شده است که BSI  می تواند خروجی ۱۲+ ولت ارسالی را برای برخی از قطعات کنترل کند . در صورت دستکاری در مدار دسته سیم ( اتصال کوتاه نمودن و یا انشعاب مثبت جهت تغذیه قطعات جانبی مصرف کننده ) ، BSI خروجی خود را به آن قطعات ، قطع نموده و مانع فعال شدن آن ها می شود. در این حالت و در صورت خواندن خطا توسط دستگاه PPS با پیغام DANGER : short – circuit to earth مواجه  می شوید که جهت رفع عیب طبق دستورالعمل زیر عمل می کنید. روش ریست کردن BSI نیز در اطلاعیه فنی زیر آمده است.

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

8 پاسخ به “✍هرآنچه بایستی در مورد بی اس آی (BSI) و روش ریست (Reset) BSI پژو ۲۰۶ را بدانید؟”

  1. سلام.. وقتتون به خیر.. من ۲۰۶ تیپ ۲ دارم…. الان وقتی کلید ac رو میزنم… و بعد کلید فن رو روشن میکنم… کمپرسور از کار میفته… دلیلش چی میتونه باشه.. لطفا راهنماییم کنید

  2. سلام اقا میشه سریع جواب منو بدین من فردا باید ماشینو درست کنم من پیکربندی کردم bsi ۲۰۶ تیپ ۲مدل پایین رو اخر پیکر بندی گف پیکر بندی کامل اعمال نشد بعد شیشه بالابرها کارنمیکنه چراغ استپ هم تو کیلومتر چشمک میزنه و اینکه ی خطا داره ب اسم خطای عدم برقرای ارتباط vanبا bsi اقا دمت گرم ی راهنمایی کن تاحالا نداشتم همچین چیزی

    1. سلام وقت بخیر
      تخصص مجموعه ما در زمینه دزدگیر و انواع ریموت کنترل می باشد.
      شما باید با متخصصین برق خودرو تماس بگیرید.

  3. سلام. ممنونم ازتون .راهنمای یک سمتم از کار افتادبه ۴نفر به ظاهر اوستا کار برق ماشین مراجعه کردم که هرکدام قیمت های مختلفی از ۱تمن تا ۴تمن فرمودن و اینکه bsiماشین باید تعمیر یا تعویض بشه 🙄🫤
    الان با راهنمایی شما گرفتن برف پاکن و دسته چراغ و….تونستم ریست کنم و مشکل حل شد ..ازتون تشکر میکنم بخاطر راهنمایی خوب و درستتون ممنونم

      1. سلام ،۲۰۶تیپ دو دریچه گاز برقی دارم با ایسیو j34
        بعلت سه کار کردن و همزمان روشن شدن فن با دور بالا و همزمان گاز نخوردن ،استا ای سی ایپرام و فلش تعویض کردند که بعداز این عیب که پیدا کرد صبح ها باید با چندین استارت همزمان با لرزش زیاد روشن نگه دارم زمانیکه ماشین خاموش هست و پمپ بنزین و دریغ گاز در بازه زمانی روشن
        و خاموش میشه بطور مداوم لطفاً راهنمایی کنید تا رفع عیب کنم .

        1. مراحل مورد نیاز جهت عیب یابی مشکل سه کار کردن، روشن شدن فن با دور بالا، گاز نخوردن و لرزش در ۲۰۶ تیپ ۲ با ایسیو J34

          مشکلی که شما در ۲۰۶ تیپ ۲ خود با ایسیو J34 شرح داده‌اید، می‌تواند ناشی از چند عامل مختلف باشد.

          1. ۱. سنسور اکسیژن:

            • سنسور اکسیژن اطلاعات مهمی را در مورد نسبت هوا به سوخت به ایسیو ارسال می‌کند. اگر سنسور اکسیژن خراب باشد، ایسیو نمی‌تواند به درستی مخلوط هوا و سوخت را تنظیم کند، که می‌تواند منجر به سه کار کردن، روشن شدن فن با دور بالا و گاز نخوردن شود.
            • برای بررسی سلامت سنسور اکسیژن، می‌توانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید. همچنین می‌توانید با مشاهده رنگ رسوب روی سنسور، سلامت آن را به طور حدودی تخمین بزنید. رسوب خاکستری یا سفید نشان‌دهنده سلامت سنسور، رسوب سیاه نشان‌دهنده سنسور چرب و رسوب قهوه‌ای نشان‌دهنده سنسور ضعیف است.
            • در صورت خرابی سنسور اکسیژن، باید آن را با سنسور جدید و اورجینال تعویض کنید.
          2. ۲. سنسور دمای هوا (IAT):

            • سنسور دمای هوا اطلاعات مهمی را در مورد دمای هوای ورودی به موتور به ایسیو ارسال می‌کند. اگر سنسور IAT خراب باشد، ایسیو نمی‌تواند به درستی مقدار سوخت مورد نیاز را تنظیم کند، که می‌تواند منجر به سه کار کردن، روشن شدن فن با دور بالا و گاز نخوردن شود.
            • برای بررسی سلامت سنسور IAT، می‌توانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید. همچنین می‌توانید با بررسی اتصالات سنسور و سیم‌کشی آن، از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.
            • در صورت خرابی سنسور IAT، باید آن را با سنسور جدید و اورجینال تعویض کنید.
          3. ۳. مشکلات مربوط به دریچه گاز:

            • دریچه گاز وظیفه‌ی کنترل میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. اگر دریچه گاز کثیف، جرم‌گرفته یا معیوب باشد، می‌تواند به درستی باز و بسته نشود، که منجر به سه کار کردن، روشن شدن فن با دور بالا و گاز نخوردن می‌شود.
            • برای بررسی سلامت دریچه گاز، باید آن را تمیز کنید و از سالم بودن اتصالات و سیم‌کشی آن اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از دستگاه دیاگ، عملکرد دریچه گاز را بررسی کنید.
            • در صورت خرابی دریچه گاز، باید آن را با دریچه گاز جدید و اورجینال تعویض کنید.
          4. ۴. مشکلات مربوط به سیستم برق:

            • مشکلات مربوط به سیستم برق خودرو، مانند خرابی باتری، دینام یا اتصالات، می‌تواند منجر به نوسانات برق و عملکرد نادرست اجزای مختلف خودرو، از جمله ایسیو، سنسورها و دریچه گاز شود.
            • برای بررسی سلامت سیستم برق، باید ولتاژ باتری، دینام و اتصالات آنها را بررسی کنید. همچنین می‌توانید از دستگاه دیاگ برای بررسی سلامت سیستم برق استفاده کنید.
            • در صورت وجود مشکل در سیستم برق، باید نسبت به رفع آن اقدام کنید.
          5. ۵. ایرادات مربوط به ایسیو:

            • در برخی موارد، ممکن است ایسیو به طور کامل خراب شده باشد و نیاز به تعویض یا برنامه‌ریزی مجدد داشته باشد.
            • برای بررسی سلامت ایسیو، باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید. همچنین می‌توانید ایسیو را به یک متخصص برق خودرو بسپارید تا آن را بررسی کند.
            • در صورت خرابی ایسیو، باید آن را با ایسیو جدید و اورجینال تعویض یا برنامه‌ریزی مجدد کنید.
          6. ۶. نکات:

            • برای عیب‌یابی دقیق‌تر و رفع این مشکل، توصیه می‌شود به یک متخصص برق خودرو یا مکانیک باتجربه مراجعه کنید.
            • استفاده از دستگاه دیاگ می‌تواند به طور قابل توجهی به عیب‌یابی و تشخیص دقیق مشکل کمک کند.
            • از تعویض قطعات بدون عیب‌یابی دقیق و اطمینان از خرابی آنها خودداری کنید.
            • حتماً از قطعات یدکی اورجینال و با کیفیت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت
جستجو