✍TPMS یا سیستم نظارت بر فشار باد تایر چیست؟

زمان مطالعه: 10
TPMS یا سیستم نظارت بر فشار باد تایر

معرفی TPMS یا سیستم نظارت بر فشار باد تایر

📝 TPMS یا Tire Pressure Monitoring System (سیستم نظارت بر فشار تایر) فشار هوای داخل تایرهای پنوماتیکی خودروها را کنترل می کند.

📝 یک TPMS با استفاده از یک گیج، یک صفحه نمایش پیکتوگرام یا یک چراغ هشدار فشار پایین ساده، اطلاعات فشار لاستیک را در زمان واقعی به راننده گزارش می دهد.

📝 هدف از سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) در وسیله نقلیه شما این است که به شما هشدار دهد که حداقل یک یا چند لاستیک به میزان قابل توجهی کم باد شده اند و احتمالاً شرایط رانندگی ناایمن را ایجاد می کند.

⚠️ نشانگر فشار پایین لاستیک TPMS یک نماد زرد رنگ است که روی صفحه ابزار داشبورد به شکل مقطع تایر (که شبیه نعل اسب است) با علامت تعجب روشن می شود.

قبل از اینکه این چراغ نشانگر رایج شود، دانستن اینکه آیا فشار هوا به سطوح ناامن رسیده است به معنای بیرون آمدن، خم شدن و استفاده از لاستیک سنج بود. به استثنای چند مورد، این تنها ابزار کنترل فشار مصرف کنندگان عادی بود که در اختیار داشتند.

هر TPMS یکسان عمل نمی کند. روشن شدن نشانگر فشار پایین تایر، مرحله نهایی فرآیند TPMS غیر مستقیم یا TPMS مستقیم را نشان می دهد.

TPMS یا سیستم نظارت بر فشار باد تایر

⚠️TPMS یا هنگام ساخت وسیله نقلیه در کارخانه سازنده یا پس از استفاده از وسیله نقلیه بصورت آپشنال نصب می شود.

📝 هدف TPMS اجتناب از تصادفات رانندگی، پایین آوردن مصرف سوخت و جلوگیری از افزایش ساییدگی لاستیک به دلیل بادکردن کم لاستیک ها از طریق تشخیص زودهنگام وضعیت لاستیک ها است.

📝 این قابلیت برای اولین بار در خودروهای لوکس اروپا در دهه ۱۹۸۰ ظاهر شد.و از نوامبر ۲۰۱۴ TPMS برای وسایل نقلیه جدید در اتحادیه اروپا اجباری شده است.

📝 تکثیر فناوری TPMS در خودروهای جدید در قرن بیست و یکم در روسیه، اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی ادامه یافته است.

📝 در ایالات متحده، TPMS توسط جنرال موتورز برای مدل های سال ۱۹۹۱ برای کوروت همراه با لاستیک های Run-Flat Goodyear معرفی شد.

سیستم‌های dTPMS (مستقیم) مبتنی بر درپوش سوپاپ پس از فروش، به یک گوشی هوشمند و یک برنامه یا واحد نمایشگر قابل حمل نیاز دارند، و می توان از آنها برای دوچرخه‌ها، خودروها و تریلرها نیز در استفاده نمود.

نماد خرابی سیستم TPMS
نماد خرابی سیستم TPMS
نماد هشدار فشار پایین TPMS
نماد هشدار فشار پایین TPMS

📌تاریخچه و دلیل پذیرش اولیه TPMS

فایراستون شرکت آمریکایی تولید تایر می‌باشد که در سال ۱۹۰۰ توسط هاروی فایرستون تأسیس شد. فایرستون از پیشگامان عرصهٔ تایر خودرو و از نخستین تولیدکنندگان تایرهای لاستیکی می‌باشد.

فراخوان Firestone در اواخر دهه ۱۹۹۰ (که با بیش از ۱۰۰ مرگ ناشی از واژگونی به دنبال جدا شدن آج لاستیک مرتبط بود)، کنگره ایالات متحده را مجبور کرد تا قانون TREAD را تصویب کند. این قانون استفاده از فناوری مناسب TPMS را در همه وسایل نقلیه موتوری سبک (زیر (۴۵۰۰ کیلوگرم) برای کمک به هشدار دادن به رانندگان الزامی کرد.

 

📌لاستیک های ران فلت

معرفی لاستیک های run-flat و لاستیک های یدکی اضطراری توسط چندین تولید کننده لاستیک و وسایل نقلیه انگیزه ایجاد حداقل برخی از TPMS های اولیه را هنگام استفاده از لاستیک های run-flat کرده است.

با لاستیک‌های run-flat، راننده به احتمال زیاد متوجه نمی‌شود که یک لاستیک خالی است، از این رو به اصطلاح سیستم‌های هشدار run-flat معرفی شدند. اینها اغلب نسل اول iTPMS مبتنی بر شعاع رول هستند که تضمین می‌کنند تایرهای run-flat فراتر از محدودیت‌هایشان، معمولاً ۸۰ کیلومتر در ساعت رانندگی استفاده نمی‌شوند.

از طرفی بازار iTPMS نیز پیشرفت کرده است. TPMS غیرمستقیم قادر به تشخیص تورم کمتر از طریق استفاده ترکیبی از تحلیل شعاع رول و طیف است و از این رو نظارت بر چهار چرخ امکان پذیر شده است. با این پیشرفت، رعایت الزامات قانونی نیز با iTPMS امکان پذیر است.

📌 مزایای TPMS

رفتار دینامیکی یک تایر بادی ارتباط نزدیکی با فشار باد آن دارد. عوامل کلیدی مانند فاصله ترمز و پایداری جانبی نیاز به تنظیم و حفظ فشارهای تورم دارند که توسط سازنده خودرو مشخص شده است. کم باد شدن شدید حتی می تواند منجر به اضافه بار حرارتی و مکانیکی ناشی از گرمای بیش از حد و متعاقباً تخریب ناگهانی خود تایر شود. علاوه بر این، بهره وری سوخت و فرسودگی لاستیک به شدت تحت تاثیر تورم کم قرار می گیرد.

 لاستیک‌ها نه تنها در صورت سوراخ شدن هوا نشت می‌کنند، بلکه به طور طبیعی هوا نیز نشت می‌کنند و در طول یک سال، حتی یک تایر معمولی جدید که به درستی نصب شده باشد، می‌تواند بین ۲۰ تا ۶۰ کیلو پاسکال (۳ تا ۹ psi)، تقریباً ۱۰٪ یا حتی بیشتر از خود را از دست بدهد.

📌مزایای مهم TPMS به شرح زیر خلاصه می شود:

  • 📍صرفه جویی در مصرف سوخت:

  بر اساس GITI، به ازای هر ۱۰ درصد کم باد شدن هر لاستیک در یک وسیله نقلیه، یک درصد کاهش در مصرف سوخت رخ می دهد. تنها در ایالات متحده، وزارت حمل و نقل تخمین می‌زند که در زیر لاستیک‌های بادکرده، سالانه ۲ میلیارد گالن (۷۶۰۰۰۰۰ مترمکعب) سوخت هدر می‌رود.

  • 📍افزایش طول عمر لاستیک:

لاستیک‌های باد شده اولین دلیل خرابی لاستیک هستند و به از هم پاشیدگی لاستیک‌ها، تجمع گرما، جدا شدن لایه‌ها و خرابی دیواره/جنس کمک می‌کنند. علاوه بر این، اختلاف ۱۰ پوند در هر اینچ مربع (۶۹ کیلو پاسکال؛ ۰.۶۹ بار) در فشار روی مجموعه ای از دوتایی ها به معنای واقعی کلمه تایر با فشار پایین تر را ۲.۵ متر در هر کیلومتر (۱۳ فوت در مایل) می کشد.

بعلاوه، کارکردن تایر حتی برای مدت کوتاهی با فشار ناکافی، باعث شکسته شدن پوشش و جلوگیری از قابلیت پنچرگیری مجدد می شود. توجه به این نکته ضروری است که همه خرابی های ناگهانی لاستیک ها به دلیل کم شدن باد نیست. آسیب های ساختاری ایجاد شده، به عنوان مثال، با برخورد به حاشیه های تیز یا چاله ها، می تواند منجر به خرابی ناگهانی لاستیک، حتی زمانی معین پس از حادثه آسیب زا شود. اینها نمی توانند به طور فعال توسط هیچ TPMS شناسایی شوند.

  • 📍ایمنی بهبود یافته:

لاستیک های کم باد شده منجر به جدا شدن آج و خرابی لاستیک می شود و در نتیجه سالانه ۴۰۰۰۰ تصادف، ۳۳۰۰۰ مجروح و بیش از ۶۵۰ کشته به دنبال دارد. علاوه بر این، لاستیک هایی که به درستی باد می شوند، پایداری، هندلینگ و کارایی ترمز بیشتری را افزایش می دهند و ایمنی بیشتری را برای راننده، وسیله نقلیه، بارها و دیگران در جاده فراهم می کنند.

  • 📍بهره وری زیست محیطی:

لاستیک های کم باد، سالانه بیش از ۲۶ میلیارد کیلوگرم (۵۷.۵ میلیارد پوند) آلاینده غیرضروری کربن مونوکسید را وارد جو می کنند.

📌TPMS را می توان به دو نوع مختلف تقسیم کرد

  • مستقیم (dTPMS)
  • غیر مستقیم (iTPMS).

📌TPMS غیر مستقیم

سیستم های غیر مستقیم TPMS (iTPMS) از سنسورهای فشار فیزیکی استفاده نمی کنند. آنها فشار هوا را با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر نرم‌افزار اندازه‌گیری می‌کنند، که با ارزیابی و ترکیب سیگنال‌های حسگر موجود مانند سرعت چرخ‌ها، شتاب‌سنج‌ها، و داده‌های خط پیشران برای تخمین و پایش فشار تایر بدون سنسورهای فشار فیزیکی در چرخ‌ها عمل می کنند.

📝 نسل اول سیستم‌های iTPMS بر این اصل استوار است که لاستیک‌هایی که کم باد می‌شوند، قطر کمی کوچک‌تر (و در نتیجه سرعت زاویه‌ای بالاتر) نسبت به تایرهایی دارند که به درستی باد می‌شوند. این تفاوت ها از طریق سنسورهای سرعت چرخ سیستم های ABS/ESC قابل اندازه گیری است.

📝 نسل دوم iTPMS همچنین می تواند با استفاده از تجزیه و تحلیل طیف تک تک چرخ ها، کم باد شدن همزمان را در حداکثر چهار لاستیک تشخیص دهد، که می تواند در نرم افزار با استفاده از تکنیک های پیشرفته پردازش سیگنال محقق شود.

📝 سیستم‌های iTPMS گاهی اوقات با نام‌های دیگری مانند «سیستم تشخیص باد زدگی (DDS) فورد»[۷] یا «سیستم هشدار باد زدگی (DWS)» هوندا نیز شناخته می‌شوند.

📝iTPMS نمی تواند مقادیر فشار مطلق را اندازه گیری یا نمایش دهد. آنها ذاتاً نسبی هستند و باید توسط راننده پس از بررسی لاستیک ها و تنظیم صحیح فشارها توسط راننده ریست شوند. تنظیم مجدد معمولاً یا توسط یک دکمه فیزیکی یا در منوی رایانه داخلی انجام می شود.

 iTPMS در مقایسه با dTPMS، به تأثیر تایرهای مختلف و تأثیرات خارجی مانند سطوح جاده و سرعت یا سبک رانندگی حساس تر است.

📌 روش بازنشانی سنسور iTPMS

در iTPMS ،به دنبال یک مرحله یادگیری خودکار معمولاً ۲۰ تا ۶۰ دقیقه رانندگی که تحت آن iTPMS پارامترهای مرجع را قبل از فعال شدن کامل یاد می‌گیرد و ذخیره می‌کند، بسیاری از آنها را لغو می‌کند، اما نه همه آنها. از آنجایی که iTPMS شامل هیچ سخت‌افزار اضافی، قطعات یدکی، زباله‌های الکترونیکی/سمی، یا خدمات (فراتر از تنظیم مجدد معمولی) نمی‌شود، آنها را به‌عنوان آسان و مشتری پسند در نظر می‌گیرند.

 با این حال، همانطور که گفته شد، هر بار که تغییراتی در تنظیمات تایر انجام می شود، سنسورها باید بازنشانی شوند و برخی از مصرف کنندگان مایل نیستند این مسئولیت اضافه را بر عهده بگیرند.

📝 از آنجا که نصب TPMS توسط کارخانه در نوامبر ۲۰۱۴ برای تمام وسایل نقلیه مسافربری جدید در اتحادیه اروپا اجباری شد، iTPMS های مختلف طبق مقررات سازمان ملل متحد R64 مورد تایید قرار گرفته اند. نمونه هایی برای این بیشتر مدل های گروه فولکس واگن و همچنین مدل های متعدد هوندا، ولوو، اوپل، فورد، مزدا، PSA، فیات و رنو هستند.

📝 iTPMS به سرعت در حال به دست آوردن سهم بازار در اتحادیه اروپا است و انتظار می رود در آینده نزدیک به فناوری برتر TPMS تبدیل شود.

📝 iTPMS به دلیل ماهیت آنها از نظر برخی از دقت کمتری برخوردار است – با توجه به اینکه تغییرات ساده دمای محیط می تواند منجر به تغییرات فشار به همان اندازه آستانه تشخیص قانونی شود – اما بسیاری از سازندگان و مشتریان خودرو به راحتی استفاده اهمیت می دهند.

📌 مزایای iTPMS غیر مستقیم

  • نسبتاً ارزان در مقایسه با TPMS مستقیم
  • نسبت به TPMS مستقیم در طول سال ها به برنامه نویسی/تعمیرات کمتری نیاز دارد
  • نگهداری کلی نصب کمتر از همتای مستقیم آن

📌 معایب iTPMS غیر مستقیم

  • در صورت خرید لاستیک بزرگتر یا کوچکتر، ممکن است اطلاعات ارسال شده نادرست باشد.
  • ممکن است زمانی که لاستیک ها به طور ناهموار فرسوده می شوند غیر قابل اعتماد باشد.
  • پس از باد کردن مناسب هر لاستیک باید ریست شود.
  • باید پس از چرخش معمولی تایر ریست شود.

⚠️بسیاری از تولیدکنندگان از فناوری انحصاری برای این سیستم‌های بسیار تخصصی استفاده می‌کنند، بنابراین تعویض TPMS به روشی که با خودروی شما سازگار باشد به یک تکنسین با تجربه و آگاه نیاز دارد.

📌TPMS مستقیم

TPMS مستقیم (dTPMS) مستقیماً فشار باد لاستیک را با استفاده از سنسورهای سخت افزاری اندازه گیری می کند. در هر چرخ، اغلب در داخل سوپاپ، یک حسگر فشار با باتری وجود دارد که اطلاعات فشار را به یک واحد کنترل مرکزی منتقل می‌کند و آن را به رایانه داخلی خودرو گزارش می‌دهد. برخی از واحدها دمای لاستیک را نیز اندازه گیری و هشدار می دهند. این سیستم ها می توانند تورم کمتری را برای هر لاستیک جداگانه شناسایی کنند.

📝 اگرچه سیستم‌ها در گزینه‌های انتقال متفاوت هستند، بسیاری از محصولات TPMS (هم OEM و هم پس از فروش) می‌توانند فشار باد تایرها را در زمان واقعی، خواه وسیله نقلیه در حال حرکت یا پارک شده، نمایش دهند. راه حل های مختلفی وجود دارد، اما همه آنها باید با مشکلات قرار گرفتن در معرض شرایط و محیط های گوناگون روبرو شوند. انرژی اکثر آنها توسط باتری ها تامین می شود که این امر عمر مفید آنها را می تواند  محدود کند.

📝  برخی از سنسورها از یک سیستم قدرت بی سیم مشابه آنچه در خواندن برچسب RFID استفاده می شود استفاده می کنند که مشکل عمر باتری محدود را حل می کند. این همچنین فرکانس انتقال داده را تا ۴۰ هرتز افزایش می دهد و وزن سنسور را کاهش می دهد که می تواند در برنامه های ورزشی موتوری مهم باشد. اگر سنسورها مانند برخی از سیستم‌های پس از فروش در قسمت بیرونی چرخ نصب شوند، در معرض آسیب مکانیکی، مایعات تهاجمی و همچنین سرقت قرار می‌گیرند. هنگامی که در داخل رینگ نصب می شوند، دیگر به راحتی برای تعویض باتری قابل دسترسی نیستند و پیوند RF باید بر اثرات تضعیف کننده تایر غلبه کند که نیاز انرژی را افزایش می دهد.

📝 یک حسگر مستقیم TPMS شامل عملکردهای اصلی زیر است که فقط به چند جزء خارجی نیاز دارد – به عنوان مثال. باتری، محفظه، PCB – برای دریافت ماژول سنسوری که روی میل سوپاپ داخل تایر نصب شده است به این اجزا نیازمند است:

  1. سنسور فشار؛
  2. مبدل آنالوگ دیجیتال;
  3. میکروکنترلر؛
  4. کنترل کننده سیستم؛
  5. نوسان ساز;
  6. فرستنده فرکانس رادیویی؛
  7. گیرنده فرکانس پایین
  8. تنظیم کننده ولتاژ (مدیریت باتری).

📌 مزایای dTPMS مستقیم

  • فراخوانی واقعی فشار باد تایر از داخل لاستیک
  • به دلیل چرخش لاستیک یا تعویض لاستیک مستعد اشتباه نمی شود.
  • همگام سازی مجدد ساده پس از چرخش لاستیک یا تعویض لاستیک
  • باتری های داخل حسگرها معمولاً حدود یک دهه دوام می آورند.
  • ممکن است در لاستیک زاپاس خودرو نیز گنجانده شود.

📌 معایب dTPMS مستقیم

  • به طور کلی گران تر از TPMS غیر مستقیم است.
  • اگرچه ساده است، اما همگام سازی مجدد ممکن است به ابزارهای پرهزینه نیاز داشته باشد.
  • باتری به ندرت قابل تعمیر است. اگر باتری خالی شود، کل سنسور باید عوض شود.
  • سیستم های اختصاصی نصب، سرویس و تعویض را برای مصرف کنندگان و مغازه های خودرو گیج کننده می کند.
  • حسگرها در حین نصب و جداسازی در معرض آسیب هستند.

📝 اکثر dTPMS های نصب شده اولیه دارای سنسور در داخل رینگ هستند و باتری ها قابل تعویض نیستند. باتری تخلیه شده به این معنی است که برای تعویض لاستیک باید آن را پیاده کرد، بنابراین عمر طولانی باتری مطلوب است. برای صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش طول عمر باتری، بسیاری از سنسورهای dTPMS هنگام پارک اطلاعات را منتقل نمی کنند (که نظارت بر لاستیک زاپاس را حذف می کند) یا از یک ارتباط دو طرفه گران قیمت تر استفاده می کنند که باعث بیدار شدن سنسور می شود. برای اینکه واحدهای dTPMS خودکار OEM به درستی کار کنند، باید موقعیت سنسور را تشخیص دهند و باید سیگنال های سایر وسایل نقلیه را نادیده بگیرند.

📝 واحدهای dTPMS پس از فروش نه تنها هنگام حرکت یا پارک وسایل نقلیه ارسال می کنند، بلکه برخی از گزینه های نظارتی پیشرفته از جمله ثبت داده ها، گزینه های نظارت از راه دور و موارد دیگر را در اختیار کاربران قرار می دهند. آنها برای انواع وسایل نقلیه، از موتور سیکلت گرفته تا تجهیزات سنگین، در دسترس هستند و می توانند تا ۶۴ تایر را در یک زمان کنترل کنند، که برای وسایل نقلیه تجاری مهم است. بسیاری از واحدهای dTPMS پس از فروش به ابزارهای تخصصی برای برنامه نویسی یا تنظیم مجدد نیاز ندارند و استفاده از آنها را بسیار ساده تر می کند.

در پایان باید اشاره کنیم ؛ اگرچه روش ها ممکن است متفاوت باشد، ولی هر دو سیستم به یک هدف عمل می کنند و چراغ نشانگر یکسانی را فعال می کنند.اگر یک TPMS به درستی نگهداری شود می تواند هشدارهای دقیقی ارائه دهد.

باید در نظر داشته باشید این سیستم جایگزینی برای بررسی دستی فشار هوا نیست، بررسی چشمی فشار تایر و حفظ ایمنی خودرو همیشه باید مورد توجه رانندگان داشته باشد.

TPMS یا سیستم نظارت بر فشار باد تایر
TPMS یا سیستم نظارت بر فشار باد تایر

سوالات متداول TPMS

۱- سنسور TPMS چیست؟

سنسورهای TPMS (سیستم مانیتورینگ فشار تایر) دستگاه‌هایی هستند که در تایرهای خودرو نصب می‌شوند تا فشار هوا و دمای لاستیک‌ها را کنترل کنند. آنها سیگنالی را به رایانه سواری خودرو ارسال می کنند که سپس اطلاعات فشار تایر را روی داشبورد یا پانل ابزار نمایش می دهد.

۲- آیا رانندگی با ماشین چراغ TPMS روشن ضرر دارد؟

اگر چراغ به تازگی روشن شده است شما باید راه خود را به مغازه آپاراتی یا جایی که پمپ هوا دارد تغییر دهید که این بسیار انتخاب صحیحی می باشد .

با این حال، ادامه رانندگی با ماشین چراغ روشن ضرر ندارد ولی ایمن نیست. و این دلیل دارد!

وقتی وسیله نقلیه خود را با باد لاستیک کم رانندگی میرانید، شما باعث فرسودگی بیش از حد و پیش از موعد تایر خود می شوید.

۳- منظور از TPMS در اندروید چیست؟

سیستم نظارت بر فشار باد تایر TireMinder Smart TPMS یک سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک مبتنی بر تلفن هوشمند است که اطلاعات فشار و دمای تایر را روی تلفن شما نمایش می دهد.

۴-آیا همه خودروها دارای TPMS هستند؟

خیر
این سنسورها تجهیزات استاندارد برای تمام خودروهای جدید هستند. چندین سال پیش، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن تمامی خودروهای ساخته شده پس از سال ۲۰۰۸ باید مجهز به سنسور TPMS باشند. ولی ممکن است برخی از خودروهای داخلی این مصوبه را رعایت ننمایند.

۵-آیا TPMS ضروری است؟

بله، اگر با فشار هوای پایین به رانندگی ادامه ‌دهید، این ابزار برای اطلاع از کم باد شدن لاستیک به شما اطلاع می‌دهند.

مناسب نبودن فشار باد لاستیک ها علاوه بر اینکه باعث بالا رفتن گرما در لاستیک ها می شود موجب فرسوده شدن و نابودی لاستیک شما می گردد.

۶-آیا مردم به سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS نیاز دارند،چرا؟

امروزه مردم با توجه به مشغله زندگی وقت خالی برای بردن خودرو خود به تعمیرگاه جهت کنترل فشار باد لاستیک ها را ندارند تا به وسیله ابزار دستی آن را کنترل و بازدید نمایند ، از این رو این سیستم می تواند نقش مهمی را در جلوگیری از بروز تصادفات و پایین آمدن عمر لاستیک ها ایفا نماید.

۷-چگونه چراغ TPMS را خاموش کنم؟

دکمه تنظیم مجدد TPMS را نگه دارید تا چراغ فشار باد لاستیک سه بار چشمک بزند، سپس آن را رها کنید. ماشین را روشن کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا سنسور تازه شود. دکمه تنظیم مجدد فشار لاستیک معمولاً در زیر فرمان قرار دارد. اگر نمی توانید مکان آن را پیدا کنید، به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید.

۸-آیا TPMS خوب است؟

بر اساس گزارش‌ها، مشکلات مربوط به لاستیک‌ها باعث ۴۰۰۰۰ تصادف، ۳۳۰۰۰ جراحت و بیش از ۶۵۰ مرگ در یک سال شده است. اما اگر از TPMS استفاده می کنید، قطعا از تصادفات مربوط به لاستیک دور خواهید ماند.

۹-آیا TPMS همیشه روشن است؟

روشن و خاموش می شود

به خاطر داشته باشید که نوسان دما ممکن است باعث روشن و خاموش شدن چراغ TPMS شما شود. در واقع، به ازای هر ۱۰ درجه، لاستیک های شما ۱ psi کاهش یا افزایش می یابد. هنگامی که شروع به رانندگی در اطراف می کنید، ممکن است چراغ شما به دلیل افزایش دما و/یا گرمای تولید شده از وسیله نقلیه شما خاموش شود.

۱۰- قیمت سنسور TPMS چقدر است؟

هزینه تعویض سنسور TPMS چقدر است؟

هزینه تعویض سنسورهای TPMS بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، برند و نوع سنسور TPMS، محل تعویض و هزینه نیروی کار می تواند بسیار متفاوت باشد. 

۱۱-فشار باد لاستیک چه مقدار باید باشد؟

به طور خلاصه، ۳۲ – ۳۵ توصیه می شود. به عنوان یک قانون کلی، حداقل ۲۸ را انتخاب کنید، و اگر فشار باد لاستیک شما کمتر از ۲۰ شد، با خدمات پشتیبانی خودرو تماس بگیرید و فوراً لاستیک خود را دوباره پر کنید.

۱۲-چند سنسور در یک TPMS وجود دارد؟

سیستم‌های TPMS مستقیم از ۵ بخش اصلی تشکیل شده‌اند:شامل ۴ حسگر نصب شده بر روی چرخ هر تایر (معمولاً در نزدیکی میل سوپاپ) و نشانگر در سیستم کامپیوتری خودرو. بنابراین، زمانی که زمان تعمیر و نگهداری خودرو فرا می رسد، تعویض سیستم مستقیم TMPS کمی هزینه بر خواهد داشت.

۱۳- سنسورهای TPMS چقدر عمر می کنند؟

۵-۱۰ سال

اکثر سنسورهای TPMS با باتری هایی کار می کنند که در سنسور تعبیه شده اند و این باتری ها قابل تعویض نیستند. طول عمر باتری های لیتیوم یونی در حسگر TPMS بین ۵ تا ۱۰ سال است.

۱۴-آیا سنسورهای TPMS بی سیم هستند؟

بله TPMS معمولاً همه این داده ها را به صورت بی سیم ارسال می کند.

۱۵-معایب TPMS چیست؟

معایب dTPMS (مستقیم)

  • می تواند گران باشد.
  • همگام سازی مجدد آسان، ممکن است به ابزارهای پرهزینه نیاز داشته باشد.
  • در صورت خالی شدن باتری، کل سنسور نیاز به تعویض دارد.
  • سنسورها در حین نصب یا جداسازی مستعد آسیب هستند.
dtpms
dtpms
۱۶-آیا می توان از لاستیک ها بدون TPMS استفاده کرد؟

بله ، هیچ قانونی وجود ندارد که استفاده از TPMS را ملزم کند. قانون به سادگی بیان می کند که تمام خودروهایی که به عنوان نو فروخته می شوند باید مجهز به سنسور باشند. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید مالکان باید آنها را حتماً نصب و بکار گیرند.

۱۷-چرا TPMS اینقدر گران است؟

هزینه نگهداری تایرهای مجهز به TPMS کمی بیشتر از تایرهای غیر مجهز است زیرا تعمیر و نگهداری TPMS به قطعات، ابزار و نیروی کار اضافی نیاز دارد. کیت سرویس سوپاپ TPMS که شامل هسته سوپاپ، درپوش (آب بندی)، مهره و گرومت (مهربند ساقه) است، باید هر زمان که لاستیک برای سرویس یا تعویض از سوارش خارج شد، تعویض شود.

۱۸- آیا TPMS قابل حذف است؟

دو نوع سنسور وجود دارد.

نوع ۱ یعنی نوع درپوش سوپاپ و فقط باید پیچ سنسور قدیمی را باز کنید و سنسور جدید را نصب کنید.

نوع ۲ یک لوله سوپاپ است که به مرکز رینگ چرخ سوم بسته می شود و مانند یک دریچه لاستیک معمولی از سوراخ رینگ خارج می شود. این نوع برای تعویض نیاز به برداشتن لاستیک دارد.

علاوه بر این، هیچ راهی برای حذف سنسور TPMS بدون تخریب یا برداشتن لاستیک وجود ندارد.

همه آنها از داخل لاستیک به رینگ سوار می شوند و بزرگتر از آن هستند که از سوراخ میل سوپاپ کشیده شوند.

۱۹-آیا TPMS ریست می شود؟

هنگامی که لاستیک های خود را به درستی باد کردید، چراغ فشار باد لاستیک باید به طور خودکار خاموش شود. با این حال، اگر اینطور نیست، چند چیز مختلف وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید: با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر از آن رانندگی کنید تا سنسور به مدت ۱۰ دقیقه تنظیم مجدد شود. این باعث می‌شود دفعه بعد که ماشین خود را روشن می‌کنید، حسگر شما ریست شود.

۲۰- اگر TPMS را حذف کنید چه اتفاقی می افتد؟

اساساً هیچ مشکلی در کارکردن تایرها بدون سنسور فشار تایر وجود ندارد، به جز اینکه امکان دارد چراغ سنسور روی صفحه کیلومتر همیشه روشن باشد.

۲۱-اگر سنسورهای TPMS را تعویض نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر از تعویض سنسورهای فشار باد لاستیک های فرسوده غافل شوید، آنطور که باید کار نمی کنند و نمی توانند باد لاستیک های شما را به درستی کنترل کنند.

۲۲-چگونه مشکلات TPMS را برطرف کنم؟

اگر چراغ TPMS شما پس از باد کردن تایرها با فشار مناسب روشن می ماند، این مراحل را امتحان کنید:

ماشین را با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۰ دقیقه رانندگی کنید. …

وقتی وسیله نقلیه خاموش است، کلید را به سمت “روشن” بچرخانید اما ماشین خود را روشن نکنید. …

ماشین را روشن کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه کار کند، که به سنسورها اجازه تنظیم مجدد می دهد.

۲۳-آیا می توان باتری ها را در سنسورهای TPMS تعویض کرد؟

خیر، معمولا عمر باتری بین ۱۰ تا ۱۵ سال می باشد و پس از آن بایستی به طور کامل سیستم تعویض گردد

۲۴-آیا قطع کردن باتری باعث بازنشانی TPMS می شود؟

آیا می توانم باتری را جدا کنم تا سنسور TPMS پاک شود؟

برخی از افراد سعی می کنند با جدا کردن باتری، کدها را پاک کنند. به طور کلی سیستم همه کدها را ذخیره می کند و آنها را فقط به دلیل جدا شدن باتری بازنشانی نمی کند.

۲۵-چگونه متوجه می شوید که TPMS بد است؟

اگر متوجه شدید که باد لاستیک‌های شما کم است و هیچ هشداری از سوی سیستم وجود ندارد، به احتمال زیاد به دلیل خرابی سنسور TPMS است. استفاده از فشارسنج تایر نشان دهنده مشکل در سنسور یا لاستیک است. یکی دیگر از عوارض جانبی قابل توجه زمانی است که فرمان سفت می شود.

۲۶-چگونه یک سنسور TPMS آسیب می بیند؟

در حین برداشتن لاستیک، حسگرهای TPMS نصب شده در رینگ می توانند توسط دیواره جانبی لاستیک گیر کنند. این اغلب باعث آسیب به بدنه سنسور یا میل سوپاپ می شود. بهترین روش های زیر به طور خاص برای TPMS “مستقیم” و سنسورهای نصب شده روی سوپاپ است.

۲۷-بهترین TPMS چیست؟

۵ تا از بهترین TPMS برای سال ۲۰۲۳ شامل :

  1. TireMinder Smart Model TPMS-6: به طور کلی بهترین.
  2. سیستم مانیتورینگ فشار تایر Hieha RV: بهترین سیستم خورشیدی.
  3. Vesafe Wireless TPMS: ساده ترین نصب.
  4. Tymate TPMS مدل M7-3: بهترین ارزش.
  5. TST 507 TPMS: بهترین برای RV و یدک کش.
۲۸-کالیبراسیون TPMS چیست؟

کالیبره کردن TPMS (سیستم مانیتورینگ فشار تایر) به فرآیند تنظیم یا تنظیم مقدار مرجع سنسور TPMS در تایر خودرو اشاره دارد. در طول کالیبراسیون، سیستم یک مرجع پایه برای فشار “عادی” یا صحیح هر تایر ایجاد می کند.

۲۹-آیا سنسورهای TPMS به کارایی خودرو کمک می کنند؟

نصب TPMS در وسیله نقلیه شما مزایای ایمنی و هندلینگ زیر را به همراه دارد: هشدار بصری فشار کم در هنگام سفر را ارائه می دهد. خطر خرابی لاستیک را به دلیل هشدار اولیه کاهش می دهد. به اطمینان از فشار مطلوب تایر کمک می کند.

۳۰-سنسورهای TPMS چگونه داده ها را ارسال می کنند؟

این سنسورها دائماً فشار باد لاستیک ها را کنترل می کنند و این اطلاعات را به رایانه داخلی خودرو منتقل می کنند. بنابراین، حسگرهای TPMS چگونه با بقیه سیستم ارتباط برقرار می کنند؟ آنها معمولاً از فناوری بی سیم مانند سیگنال های RF برای انتقال داده های جمع آوری شده استفاده می کنند.

۳۱-کدام سنسور فشار در TPMS استفاده می شود؟

سنسورهای مستقیم TPMS

یک نمونه معمولی از یک سنسور مستقیم، یک ماژول TPMS مبتنی بر سوپاپ است، که در آن سنسور فشار تایر به انتهای سوپاپ داخل تایر متصل می شود. این سیستم کنترل فشار و دمای هوای داخل تایر را اندازه گیری می کند و داده های اندازه گیری را به صورت بی سیم به خودرو منتقل می کند.

۳۲-سنسورهای TPMS داخلی هستند یا خارجی؟

نصب سنسورهای خارجی آسان است (فقط آن را پیچ کنید و تمام کنید) اما اگر یک پارکینگ امن داشته باشید بهتر هستند. اگر محل پارک شما، یا مکان هایی که اغلب به آن سفر می کنید، مستعد سرقت هستند، حسگرهای داخلی بهتر هستند.

۳۳-انواع سنسورهای TPMS چیست؟

امروزه دو نوع مختلف از سیستم ها استفاده می شود: TPMS مستقیم و TPMS غیر مستقیم.

  1.  TPMS مستقیم از یک سنسور نصب شده در چرخ برای اندازه گیری فشار هوا در هر تایر استفاده می کند.
  2. TPMS غیر مستقیم از سنسورها استفاده نمی کند. TPMS غیر مستقیم اغلب از سنسورهای سرعت سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای محاسبه فشار استفاده می کند.
۳۴-آیا باید TPMS را جایگزین کنم؟

سنسورهای TPMS و قطعات آن چه زمانی نیاز به تعویض دارند؟ سنسورهای TPMS فقط در صورت آسیب دیدن یا فرسوده شدن باتری نیاز به تعویض دارند و میل شیر فلزی Continental با دوام نیز قابل استفاده مجدد است مگر اینکه آسیب دیده باشد.

۳۵- باد لاستیک ایمن چقدر است؟

فشار لاستیک توصیه شده برای لاستیک های شما بین ۲۸ تا ۳۶ PSI می باشد.

هر وسیله نقلیه مشخصات خاص خود را برای فشار باد لاستیک ها دارد، اما بیشتر آنها بین ۲۸ تا ۳۶ PSI (پوند بر اینچ مربع) قرار می گیرند، اما این می تواند بیشتر باشد، به خصوص اگر بار اضافی را در وسیله نقلیه خود حمل کنید یا روی چرخ هایی با قطر بزرگ تر حرکت کنید.

فشار باد لاستیک
فشار باد لاستیک
۳۶-آیا سنسورهای TPMS جهانی هستند؟

در خودروهایی که سنسورهای TPMS در کارخانه نصب شده است، سنسورها همیشه مختص خودرو هستند. خودروسازان این سیستم ها را از تامین کنندگان خاصی دریافت می کنند و تامین کننده می تواند از مدلی به مدل دیگر متفاوت باشد. اگر از سنسور TPMS ناسازگار استفاده می کنید، احتمالاً با سیستم خودروی شما کار نخواهد کرد.

۳۷-هر چند وقت یک بار باید TPMS خود را تغییر دهم؟

سنسورهای TPMS هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارند؟ سنسورهای TPMS طوری طراحی شده‌اند که سال‌ها دوام می‌آورند – ۵ تا ۱۰ سال طول عمر احتمالی است.

۳۸-سنسورهای TPMS هر چند وقت یکبار به روز می شوند؟

سنسورها معمولاً هر ۳۰ دقیقه یک بار در حالت بیکار/پارک اطلاعات را ارسال می کنند. نرخ به روز رسانی معمولاً به حدود ۱ هرتز افزایش می یابد که سنسورها تشخیص دهند که وسیله نقلیه دیگر در حالت توقف نیست. برای اکثر سیستم ها، این آستانه در سرعت های بیشتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت اتفاق می افتد.

۳۹-آیا همه خودروها دکمه TPMS دارند؟

شایان ذکر است که همه خودروها دارای دکمه تنظیم مجدد TPMS نیستند و ممکن است پس از تنظیم صحیح فشار باد لاستیک، سیستم به طور خودکار خود را بازنشانی کند. اگر مطمئن نیستید که وسیله نقلیه شما دکمه تنظیم مجدد دارد، به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید یا از یک نمایندگی محلی کمک بگیرید.

۴۰-آیا TPMS باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود؟

مزایای سیستم های پایش فشار تایر (TPMS) از هزینه تایرها بیشتر است. وسیله نقلیه یا ماشینی با فشار لاستیک مناسب ممکن است به طور قابل توجهی روی خط تولید تأثیر بگذارد. کاهش ۱۰ درصدی فشار باد تایرها ۱ درصد بر مصرف سوخت تأثیر دارد.

۴۱- TPMS چقدر دقیق است؟

چنین سیستم هایی معمولاً تا ۱ psi دقیق هستند. سیستم های مستقیم فعلی از یک فشارسنج نصب شده روی چرخ یا دریچه لاستیک استفاده می کنند. این گیج سیگنالی را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند تا از فشار باد لاستیک اطلاع پیدا کند.

۴۲-آیا TPMS ضروری است؟

آیا مردم به سیستم کنترل فشار باد لاستیک نیاز دارند؟ بله، این چیزها خوب است چون به شما اطلاع می دهند چه زمانی لاستیک شما کم باد می شود، اگر با فشار باد کم به رانندگی ادامه دهید معایبی دارد همچون

  • گرم شدن زیاد لاستیک ها
  • لاستیک های شما زودتر از بین می روند

امروز مردم به سختی می آیند و می روند،و وقت خالی زیادی ندارند تا هوا را به صورت دستی چک کنند.

۴۳-چرا TPMS مورد نیاز است؟

هدف TPMS (سیستم مانیتورینگ فشار تایر) این است که به شما هشدار دهد زمانی که فشار باد لاستیک بسیار پایین است و می تواند شرایط رانندگی ناامنی ایجاد کند. اگر چراغ روشن باشد، به این معنی است که لاستیک‌های شما ممکن است کم باد شده باشند، که می‌تواند منجر به سایش بیش از حد لاستیک و خرابی احتمالی لاستیک شود.

۴۴- چرا سنسورهای TPMS از کار می افتند؟

دلیل شماره یک خرابی سنسورهای TPMS آسیب فیزیکی است. سنسورها در یک محیط سخت با دماهای شدید و لرزش کار می کنند. این نیروها می توانند به سیم پیچ های انتقال، سنسورهای فشار و دما آسیب برسانند. یکی دیگر از دلایل خرابی سنسورها به دلیل آسیب دیدن در حین برداشتن و نصب است.

۴۵-آیا سنسور فشار باد لاستیک قابل تعمیر است؟

هنگامی که لاستیک‌های جدید می‌گیرید یا آنها را می‌چرخانید و جابجا می کنید، اغلب درباره TPMS کنجکاو می شوید. این به این دلیل است که اگر مکانیک ها مجبور به برداشتن سنسور در حین کار شوند، باید کیت را تعویض کنند. همانطور که بحث کردیم، بازسازی مشکل بزرگی نیست. برخی از انواع آن قابل سرویس هستند و در صورت تعویض لاستیک قابل تنظیم مجدد هستند.

۴۶- آیا همه TPMS یکسان هستند؟

سنسورهای TPMS در یکی از دو فرکانس ۳۱۵ مگاهرتز و ۴۳۳ مگاهرتز کار می کنند. فرکانس سنسور مورد استفاده توسط سازنده خودرو تعیین می شود. این دو فرکانس قابل تعویض نیستند.

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت
جستجو